Pasienio postuose vairuotojus dabar aptarnauja geriau, tačiau vis dar imami kyšiai. „Transparency International“ Lietuvos skyriaus ir Žinių radijo laidoje „Skaidrumo linija“ kalbinto tolimųjų reisų vairuotojo manymu, šiuo metu kyšių mokėjimas apsimoka visiems – ir vairuotojams, ir verslininkams, ir muitinės darbuotojams.
Kokia yra jūsų patirtis kertant kelio postus? Tyrimai rodo, kad procedūros ir įvairių dokumentų tvarkymas muitinėse yra labai korumpuotas.
Paskutinius tris metus negirdėjau, kad Lietuvos – Baltarusijos pasienyje būtų reikalaujama, kaip buvo kalbama, mokėti. Padėtis yra tikrai pagerėjusi. Manau, kad pasienio postuose labiau skriaudžiami kitataučiai vairuotojai: rusai, lenkai, čekai, jugoslavai, graikai. O Latvijos – Rusijos pasienyje yra mokama už tai, kad tu atvažiavai, kitaip tu nepravažiuosi. Gal ir pravažiuosi, bet užgaiši laiko. Galėtų vairuotuojai ir nemokėti Latvijos – Rusijos pasienyje, tačiau tai nenaudinga gavėjui Rusijoje, nenaudinga siuntėjui. Kaip ir visur gyvenime, muitininkų taip pat visokių atsiranda: yra gudresnių muitininkų, kitas sąžiningesnis, kitas, jei mato kokią klaidelę pas tave dokumentuose, tragedijos nėra, bet jis pasinaudos proga. Ir mes, vairuotojai, tarpusavyje pakalbame, kad ir patys pripratinam, nes visur veja, visur reikia skubėti, yra nustatytas darbo laikas, o pasieniuose mes daugiausiai prarandame to brangaus laiko. Yra vadinamieji bilietėliai (mokėjimai – TILS), kuriuos tu duodi, kad muitininkas atlaidžiau, greičiau štampą uždėtų, kad neitų rūkyt, kad kavos negertų.
O kiek toks „bilietėlis“ kainuoja?
Nuo poros šimtų rublių. Galim sakyt, kad nuo 200 – 300 rublių (nuo 17 – iki 25,5 litų –TILS) iki 1000 rublių (85 litų – TILS) ir dar daugiau. Nes čia priklauso nuo pamainos, priklauso nuo, koks pas tave krovinys, ar problemiškas. O Lietuvoje, konteinerių terminale Klaipėdoje, kur prieš kelis metus suėmė muitininkų, „bilietas“ kainuodavo 20 litų.
Visą interviu su vairuotoju rasite čia.