Author: | Category: Transporto Naujienos |

2022 m. pirmąjį ketvirtį didelę įtaką darė Rusijos karo Ukrainoje poveikis. Verslo nuotaikos smuko visoje Europoje. Transporto paslaugų paklausa išlieka didelė. Tačiau didėjančios energijos kainos daro didžiulį poveikį krovininiam kelių transportui. Sektorius susiduria su didžiuliais iššūkiais.

Krovinių vežimo patalpų paklausa visoje Europoje viršija pasiūlą

Nors metų pradžioje verslo nuotaikos vėl pakilo, lūkesčiai buvo sumažinti dėl pastarojo meto įvykių, susijusių su Rusijos karu Ukrainoje. Ekonominis poveikis atsispindėjo ir transporto rinkoje. Apskritai pirmąjį ketvirtį, palyginti su ankstesniu ketvirčiu, krovinių vežimo pasiūlymų skaičius Europoje sumažėjo 4 %. To priežastis – sausio (-8 %) ir vasario (-12 %) mėnesiais sumažėjęs krovinių vežimo pasiūlymų skaičius.

Kovo mėn. krovinių reklama, taigi ir transporto pajėgumų paklausa, visoje Europoje vėl išaugo 42 proc. Taip atsitiko todėl, kad dėl ekonominio poveikio – pirmiausia dėl kylančių energijos kainų – krovinių vežimo vietų pasiūla tapo mažesnė. 2022 m. pirmąjį ketvirtį krovinių vietų paklausa visoje Europoje gerokai viršija pasiūlą. Vidutiniškai krovinių ir krovinių vietų pasiūlos santykis buvo maždaug 70:30. Toks vaizdas atsispindi ir Vokietijos vidaus transporto rinkoje, pvz. Paklausa nuolat viršija krovinių vietų pasiūlą (žr. diagramą).

Šalių santykio skirtumai

Tačiau kai kurie santykiai rodo visiškai kitokį santykį: Pirmąjį ketvirtį krovinių iš Vokietijos į Italiją pasiūla iš pradžių buvo subalansuota, o vėliau krovinių ploto pasiūla aiškiai išaugo, daugiausia daugiau nei 70 proc. (žr. diagramą). „Vokietijos ir Italijos santykiams tikriausiai įtakos turėjo Vokietijos ekonomikoje tebesitęsiantys gamybos sutrikimai“, – mažėjančius eksporto duomenis analizuoja TIMOCOM verslo reikalų vadovas Gunnaras Gburekas.

Priešingai, galima pastebėti, kad prieš prasidedant karui ir priimant sankcijas, krovinių ir krovininio ploto santykis iš pradžių taip pat buvo subalansuotas ir svyravo tarp 60:40 ir 40:60 proc. Tačiau kovo mėn. krovinių vietų pasiūla sumažėjo, o paklausa labai viršijo pasiūlą: apie 75 proc. krovinių pasiūlymų, o krovinių vietų pasiūla sudarė 25 proc. Taip yra nepaisant to, kad smarkiai išaugusios energijos sąnaudos taip pat smarkiai paveikė daugelį svarbių Italijos ekonomikos sektorių. Ypač plieno pramonė yra labai priklausoma nuo Ukrainos žaliavų atsargų, todėl beveik visos plieno gamyklos sumažino gamybos apimtis, o kai kuriais atvejais net visiškai ją nutraukė. Matyt, kitoms pramonės šakoms pavyko išlaikyti ar net padidinti eksportą į Vokietiją, todėl triumų paklausa išliko didelė.

Dėl aukštų energijos kainų mažesni transporto pajėgumai

Kylančios žaliavų ir energijos kainos daro didelį poveikį transporto ir logistikos sektoriui visose šalyse. Ypač didelės dyzelino kainos ir skirtingi kainų lygiai Europoje kenkia daugiausia mažoms transporto įmonėms ir krovininio kelių transporto konkurencingumui Europoje.

Tai, kad krovinių vežimo pasiūlymų dalis TIMOCOM sistemoje vis dar tokia didelė visoje Europoje, be kita ko, lemia gerokai mažesni krovos pajėgumai. Dėl smarkiai išaugusių energijos kainų ir nuolatinio vairuotojų trūkumo daugelis transporto įmonių pardavė arba laikinai sustabdė sunkvežimius.

Prie smarkiai išaugusių energijos (dyzelino ir dujų) kainų ir vairuotojų trūkumo Europoje prisideda karas Ukrainoje. Daug Ukrainos profesionalių vairuotojų grįžo namo ir jų pasigenda, ypač Baltijos šalių ir Lenkijos vežėjai bei transporto įmonės.

Ką karas Ukrainoje reiškia transporto rinkai?

Lenkijoje, kuri yra tiesioginė Ukrainos kaimynė, pasekmės akivaizdžiai jaučiamos: kadangi ten dirbo daug ukrainiečių vairuotojų, kai kurios transporto įmonės neteko iki trečdalio darbuotojų ir turėjo uždaryti dalį savo transporto priemonių parko. Kadangi dauguma Europos bendrovių nutraukė bendradarbiavimą su Rusijos partneriais, transporto paslaugų paklausa dar labiau sumažėjo. Kita prastos užsakymų padėties priežastis yra ta, kad kai kurios Ukrainos bendrovės nutraukė savo veiklą, t. y. nebeužsakinėja komponentų ir nebesiunčia prekių. Tai ypač aktualu automobilių sektoriuje.

Transportas iš Europos į Rusiją beveik sustojo. Nuo kovo vidurio TIMOCOM sistemoje praktiškai nebeliko transporto prašymų į Rusiją. Kovo mėn. krovinių vežimo iš Europos į Rusiją pasiūla sumažėjo apie 85 %. Tikėtina, kad artimiausioje ateityje ši padėtis nepasikeis. Dėl sankcijų sąrašų į Rusiją vis dar pristatoma tik keletas produktų, o patekimo į Rusiją keliai yra sudėtingi ir užima daug laiko.

Įdomi krovinių vežimo iš Europos į Ukrainą pasiūlos raida. Prasidėjus karui, krovinių vežimo užklausų labai sumažėjo ir iš viso sumažėjo 50 %. Tačiau kovo mėn. jos trumpam vėl šiek tiek pakilo. „Pastebėjome, kad prasidėjus karui mūsų sistemoje, be kita ko, buvo reikalaujama humanitarinių prekių gabenimo, o vėliau jis nebevyko“, – aiškina Gunnaras Gburekas. Nors tai atrodo neįsivaizduojama, Vakarų Ukrainoje gamyba tęsiama. TIMOCOM išmaniosios logistikos sistemoje vis dar gaunama transporto užsakymų į Vakarus, nors jų nėra tiek daug, kiek prieš prasidedant karui. Kovo mėn., palyginti su ankstesniu mėnesiu, atvykstančių krovinių iš Ukrainos sumažėjo daugiau kaip 80 %.

Šios situacijos ir visi su jomis susiję iššūkiai daro įtaką kiekvienai Europos šaliai ir jų pabaigos nematyti. „Europa laikosi išvien ir kartu sprendžia ekonominius ir transporto iššūkius. Be to, šalys taip pat teikia humanitarinę pagalbą Ukrainos žmonėms“, – aiškina Gunnaras Gburekas, TIMOCOM verslo reikalų vadovas. „Tokio solidarumo beveik niekas nebūtų numatęs“.

Pirmieji transporto streikai ir protestai Europoje

Tačiau pramonėje jaučiamas pirminis pasipriešinimas šiam poveikiui. Vokietijoje, Ispanijoje ir Prancūzijoje jau įvyko pirmieji sunkvežimių vairuotojų protestai prieš dideles energijos kainas, dėl kurių trumpam ėmė svyruoti krovinių vežimo pasiūlymai. Ypač Ispanijoje dėl transporto darbuotojų streiko dvi savaites buvo sustabdytas sunkvežimių eismas, o tai sukėlė didelę ekonomikos krizę. Kai kurie sektoriai, pavyzdžiui, pieno ir maisto pramonė, automobilių pramonė ir statybos pramonė, turėjo laikinai sustabdyti savo veiklą. Tai aiškiai matyti ir iš krovinių vežimo pasiūlymų, kurie streiko metu Ispanijoje išaugo nuo mažiau nei 10 proc. iki daugiau nei 50 proc. (žr. diagramą). Tokio įvykio Ispanijoje dar nebuvo.

Nors vyriausybė nesiderėjo su streikininkais, protestai Ispanijoje galiausiai buvo sėkmingi: sektorius gaus 1,125 mlrd. eurų kompensaciją už padidėjusias degalų kainas. Be pažadėtos minimalios 20 centų už litrą ar kilogramą dyzelino, benzino, dujų ir „Adblue“ priedo subsidijos, buvo pažadėta 450 mln. eurų tiesioginė pagalba krovininio ir keleivinio transporto sektoriaus įmonėms, taip pat padvigubintos lėšos, skirtos pagalbai išeiti iš transporto operatoriaus profesijos.

Finansinė pagalba transporto pajėgumams užtikrinti

Esant dabartinei dinamikai, prognozuoti antrąjį ketvirtį labai sunku. Tačiau jei neigiamas poveikis ekonomikai ir protestai kitose Europos šalyse sustiprės, 2022 m. antrąjį ketvirtį sektorius ir visa Europos ekonomika susidurs su sunkumais. Jei Europos vyriausybės transporto sektoriui teiktų visuotinę finansinę paramą ir lengvatas, kaip tai daroma, pavyzdžiui, Vokietijoje ir daugelyje Rytų Europos šalių, transporto įmonių padėtis galėtų bent šiek tiek palengvėti. Tuomet transporto pajėgumai neturėtų sumažėti tiek, kiek baiminasi daugelis logistikos asociacijų.